Cheque (activeren)
Waarom ontvang ik een cheque? >>
In oktober 2020 ontvang je, als bewoner van de Weiden-, Tuinen- of Vaartenbuurt van Seghwaert, een persoonlijke cheque van Seghwaert Doet thuis in de bus. Deze cheque met een waarde van € 25,00 ontvang je van de gemeente Zoetermeer. Samen met je buurtgenoten kun je cheques inzamelen voor initiatieven die je buurt nog leuker, mooier en beter maken. Denk aan een activiteit voor kinderen, een corona-proof ontmoetingsplek of het samen planten en onderhouden van meer groen in de straat.
Hoe activeer ik een cheque? >>
Op elke cheque staat een unieke code. De code kun je gebruiken om € 25,00 of een deel daarvan te doneren aan een initiatief. Zoek het initiatief op dat je wilt steunen, vul de activatiecode in en klik op doneer. Let op: Activeer je cheque voor 31 december 2020, anders vervalt de waarde. Weet je nog niet wat je met de cheque wilt doen? Maak dan een account aan op www.seghwaertdoet.nl en activeer de cheque in het invulveld ‘activeer een cheque’ in de balk rechts op de website. Je ontvangt een bedrag van € 25,00 op je account dat je op een later moment aan een of meerdere initiatieven kunt doneren. Let op! Doneer geactiveerde cheques uiterlijk op 31 december 2020 anders vervalt het saldo op je account. Saldo dat gedoneerd is aan een initiatief blijft geldig. Ook wanneer de vervaldatum van de donatie eigenlijk al verlopen is.
Waarom ontvangen bewoners van andere buurten in Seghwaert geen cheque? >>
In het kader van de gemeentelijke pilot wijkgericht werken in Seghwaert start deze aanpak eerst in een drietal buurten. Volgend jaar zal worden bepaald of we ook met deze aanpak in andere buurten aan de slag gaan. Toch wil de gemeente ook, los van deze specifieke aanpak, bewoners uit andere buurten en wijken stimuleren om met goede ideeën voor hun buurt, wijk of stad aan de slag te gaan. Voor meer informatie hierover kunt u kijken op doemee.zoetermeer.nl
Doneren/hoe steun je een initiatief?
Een initiatief steunen. Hoe doe ik dat? >>
Via Seghwaert Doet kun je initiatieven vooruithelpen door:
- de cheque te doneren;
- je op te geven als vrijwilliger bij initiatieven;
- middelen, zoals materiaal, gereedschap, apparatuur of producten beschikbaar te stellen.
Cheques
In oktober 2020 ontvang je een cheque van Seghwaert Doet in de bus. Deze cheque heeft een waarde van € 25,00. Deze cheque kun je inzetten om ideeën van je buurtgenoten te steunen of je kunt ze samen met buren sparen om je eigen idee te realiseren. Op de cheques staat een activatiecode. Door deze activatiecode in te vullen op de website ontvangt je de waarde van de cheque als saldo op je account. Dit saldo kun je doneren naar een of meerdere initiatieven die je wilt steunen.
Vrijwilliger worden
Alle initiatieven die jouw hulp kunnen gebruiken kun je herkennen aan het groene icoontje met een handje erin. Wil je een initiatiefnemer helpen bij de organisatie of uitvoering van het initiatief? Klik op 'Aanmelden als vrijwilliger' op de informatiepagina van het initiatief en geef op wat je kunt betekenen! De initiatiefnemer wordt automatisch per e-mail op de hoogte gesteld en neemt contact met je op.
Middelen beschikbaar stellen
Om een initiatief uit te voeren hebben initiatiefnemers soms materiaal, gereedschap, apparatuur of producten nodig. Deze initiatieven kun je herkennen aan het icoontje met een groen hamertje. Kun je de initiatiefnemers hiermee helpen? Klik op 'Middelen bijdragen' op de eigen pagina van het initiatief en vul in welke middelen je beschikbaar wilt stellen. De initiatiefnemer ontvangt een e-mail en neemt contact met je op om afspraken te maken. Let op! De initiatiefnemer bepaalt zelf welke steun hij of zij via Seghwaert Doet zoekt. Het is niet altijd mogelijk om jezelf aan te melden als algemene vrijwilliger of zomaar een middel beschikbaar te stellen.
Hoe doneer ik de waarde van een cheque aan een initiatief? >>
Je kunt op twee manieren je cheque doneren aan een initiatief. Doneer direct je cheque aan een initiatief door de activatiecode bij het initiatief in te voeren. Of activeer eerst de cheque op je account en doneer (een deel van) je saldo later aan één of meerdere initiatieven.
Zo werkt het:
- Ga naar het initiatief waaraan je wilt doneren.
- Kies aan de rechterkant van de pagina voor de knop ‘doneer’. Er vouwt een klein scherm uit.
- Kies voor 'cheque' als je de cheque nog niet hebt geactiveerd en direct aan het initiatief wilt doneren.
- Kies voor ‘saldo’ als je de cheque al op je account hebt geactiveerd en je (een deel van) dit saldo wilt doneren. Vul het bedrag in dat je wilt bijdragen aan het initiatief naar keuze.
- Lees de voorwaarden en ga akkoord voor je verder gaat.
- Selecteer of je wel/niet anoniem wilt doneren.*
- Klik op de button ‘doneer’.
Je donatie is bevestigd. Als je opnieuw naar de pagina van het initiatief gaat, staat jouw bijdrage erbij. *Je kunt ook anoniem een donatie doen. Vink dan de optie ‘anoniem doneren’ aan. Je naam is dan voor andere gebruikers niet zichtbaar.
Kan ik ook zonder een account een initiatief steunen? >>
Ja, je kunt ook zonder account je cheque doneren aan een initiatief. Ga naar het initiatief waaraan je wilt doneren. Vul de unieke code in van je cheque en klik op <doneer!>Je kunt de cheque ook aan iemand anders geven die ze inzamelt voor een initiatief. Wil je jezelf aanmelden als vrijwilliger of middelen doneren? Dan heb je wel een account nodig.
Mijn account
Hoe maak ik een account aan? >>
Klik hier om een account aan te maken. Vul de gevraagde gegevens in en klik op ‘aanmelden’. Hierna ontvang je een e-mail op het door jouw opgegeven e-mailadres en ben je automatisch ingelogd.
Ik heb een account aangemaakt, maar ik kan niet inloggen. Hoe kan dat? >>
Heb je het juiste wachtwoord ingetypt? Als je jouw wachtwoord bent vergeten, kun je hier je wachtwoord opvragen via je opgegeven e-mailadres.
Waarom moet ik mijn persoonsgegevens invullen? >>
Bij het aanmaken van een account vragen we je om je naam en e-mailadres in te voeren. Als je een initiatief aanmeldt, vragen wij ook om je adresgegevens. Alleen gemeente Zoetermeer en medewerkers van Seghwaert Doet hebben toegang tot deze persoonsgegevens. Deze delen we niet met anderen zonder jouw toestemming. Daarnaast kun je je aanmelden voor automatische e-mails van initiatieven waar je bij betrokken bent. Doe je bijvoorbeeld een donatie aan een initiatief? Dan ontvang je een automatische e-mail zodra dit initiatief voldoende geld inzamelt en ontvang je een herinnering voor de start van het initiatief. Deze meldingen kun je aan of uit zetten via het tabblad 'Profiel' als je ingelogd bent.
Wat kan ik met mijn saldo? >>
Als je een account op Seghwaert Doet hebt, kun je een saldo opbouwen door het activeren van cheques. Na het activeren van een cheque wordt je saldo verhoogd met de waarde van de cheque. Dit saldo kun je doneren aan het initiatief van jouw keuze. Je kunt het saldo ook verdelen over meerdere initiatieven. Let op: je saldo vervalt na 31 december 2020. Doneer je saldo voor de vervaldatum aan een initiatief, dan blijft het geldig. Anders raak je na de vervaldatum dit saldo kwijt.
Hoe lang is mijn cheque geldig? >>
De activatiecode op de cheque werkt niet meer als je deze niet voor 31 december 2020 activeert of direct doneert aan een initiatief. Let op: Ook als de cheque geactiveerd is op je account, vervalt het saldo na 31 december 2020. Wanneer je saldo doneert aan een initiatief, blijft dit saldo onbeperkt geldig. Ook na de vervaldatum van de cheque of het saldo van je account.
Op de hoogte blijven
Hoe weet ik dat er nieuwe initiatieven zijn in mijn buurt? >>
Heb je een account op deze site? Dan kun je bij 'mijn profiel' aangeven van welke buurt je graag op de hoogte blijft. Selecteer de buurt of buurten waarvan je graag op de hoogte blijft. Je ontvangt nu automatisch een e-mail met activiteiten en nieuws van Seghwaert Doet in de door jouw geselecteerde buurt(en).
Heb je geen account, maar wil je wel op de hoogte blijven? Op de site vind je rechts op de pagina een kader waar je je kunt aanmelden voor de nieuwsbrief. Vul hier je e-mailadres in en selecteer de buurt(en) die je wilt volgen. Je ontvangt nu automatisch een e-mail met nieuws en activiteiten van Seghwaert Doet in de door jouw geselecteerde buurt(en).
Hoe kan ik op de hoogte blijven van de voortgang van een initiatief? >>
Op www.seghwaertdoet.nl vind je inwonersinitiatieven die in de wijk plaatsvinden. Je ziet welke initiatieven binnenkort plaatsvinden en leest verslagen van initiatieven die al zijn uitgevoerd. Zie je een initiatief waarvan je graag op de hoogte blijft? Klik op het groene vinkje ‘Volg dit initiatief’ rechts bovenin op de eigen informatiepagina van dit initiatief. Je ontvangt dan automatische voortgangsmeldingen en eventueel updates via de e-mail. Als je een initiatief steunt met een bijdrage, kun je automatisch het initiatief volgen door dit aan te geven bij jouw donatie.
Voor initiatiefnemers
Hoe meld ik mijn initiatief aan? >>
Om een initiatief aan te melden, heb je een account nodig op www.seghwaertdoet.nl. Voor het aanmelden van een initiatief is de voorbereiding erg belangrijk. Je wilt op een concrete, enthousiaste manier uitleggen wat je organiseert en zodat buurtgenoten weten waarom ze jouw initiatief vooral moeten steunen. Lees voor het aanmelden van je initiatief de spelregels van Seghwaert Doet. Zo weet je zeker of je alles op een rijtje hebt voor je aan de slag gaat.
De voorbereiding Het is belangrijk om zo goed mogelijk te beschrijven wat het initiatief inhoudt. Zo vergroot je de kans dat het gaat slagen. Denk hierbij aan:
- Een korte en duidelijke beschrijving van je initiatief.
- Zorg voor minimaal twee mede-initiatiefnemers.
- Waar vindt het plaats?
- Voor wie organiseer je het?
- Wanneer vindt de activiteit plaats?
- Hoeveel geld heb je nodig?
- Op welke datum wil je zeker weten dat je het benodigde geldbedrag binnen hebt? (Dit noemen we de streefdatum.)
- Wat kunnen mensen nog meer doen om het initiatief te steunen? Heb je bijvoorbeeld vrijwilligers, materialen of specifieke spullen nodig?
- Maak een leuke foto, afbeelding of video om jouw initiatief onder de aandacht te brengen.
We raden je aan om eerst jouw initiatief op papier te zetten of in Word op de PC uit te werken. Dit voorkomt dat je per ongeluk al jouw informatie kwijtraakt als bijvoorbeeld de verbinding wegvalt bij het invullen op de website.
Initiatief aanmelden
Als je het initiatief goed hebt doordacht, kun je het aanmelden op www.seghwaertdoet.nl. Klik op de knop ‘Meld een initiatief aan’ in het menu rechts van de website. Via het aanmeldformulier vul je in vier stappen de gegevens in die je in je voorbereiding hebt uitgewerkt:
1. HET INITIATIEF: Hier vul je de algemene informatie in van het initiatief: jouw naam, een leuke overtuigende omschrijving, de datum van het initiatief en de datum tot wanneer mensen kunnen doneren (streefdatum), de locatie en de namen van tenminste twee medeorganisatoren.
2. BENODIGHEDEN: Hier vul je in wat je nodig hebt om het initiatief uit te voeren. Je kunt geld, middelen (gereedschap, versiering, apparatuur, spullen, etc.) inzamelen en vrijwilligers werven. Om geld en middelen in te zamelen vul je online in wat je nodig hebt en waarvoor. Hierbij kun je ook aangeven of mensen het gevraagde product kunnen uitlenen of schenken, zoals bijvoorbeeld feestartikelen. Zoals ook in de spelregels staat: probeer eerst te lenen, dan te huren en als dat niet lukt pas te kopen. Nadat alle benodigdheden zijn ingevuld, rekent Seghwaert Doet automatisch het totaalbedrag voor je uit. Dit bedrag komt uiteindelijk bij jouw initiatief te staan. Tot slot kun je aangeven of je vrijwilligers nodig hebt. Beschrijf daarbij duidelijk waarvoor je vrijwilligers zoekt.
3. FOTO/FILMPJE: Bij stap drie zorg je ervoor dat je initiatief opvalt tussen de andere initiatieven op Seghwaert Doet. Voeg een leuke bijpassende foto of afbeelding toe die een goed beeld geeft van het initiatief of ga een stapje verder en voeg een filmpje toe. Neem bijvoorbeeld een filmpje op met je telefoon, waarin je mensen oproept jouw initiatief te steunen. Wie weet wil een bekende buurtgenoot (bakker, postbode) meewerken. Dat valt extra op! Je kunt het filmpje bij stap drie uploaden of link naar bijvoorbeeld YouTube of Vimeo invullen.
4. TOT SLOT: Tot slot loop je alle gegevens goed na in het overzicht. Als alle gegevens goed zijn ingevuld, kun je de aanmelding afronden.
Na aanmelding Na aanmelding ontvang je via de e-mail een bevestiging. De gemeente Zoetermeer ontvangt automatisch ook jouw aanvraag. De wijkregisseur neemt de aanvraag in behandeling en bepaalt of het initiatief wordt goedgekeurd. Er wordt gecontroleerd of het initiatief voldoet aan de spelregels, of het haalbaar is en of het budget realistisch is. Binnen een week neemt de gemeente contact met je op om de aanvraag samen door te nemen. Zodra je goedkeuring hebt gekregen, staat jouw initiatief online en kun je beginnen met campagne voeren.
Wat kan ik doen om mijn initiatief van de grond te krijgen? >>
Nadat je jouw initiatief hebt aangemeld op Seghwaert Doet ga je campagne voeren het initiatief te laten slagen. Seghwaert Doet helpt je hier natuurlijk bij, maar de grootste taak om vrijwilligers te werven, middelen en geld te verzamelen ligt bij jou. Bekijk de campagnetips en volg het stappenplan, om jouw initiatief zo goed mogelijk te promoten en zoveel mogelijk cheques in te zamelen.
Ik heb voldoende geld opgehaald om mijn initiatief uit te voeren. Wanneer ontvang ik het geld en hoe gaat dit in zijn werk? >>
Om het initiatief te kunnen uitvoeren, moet je 100% van je streefbedrag ophalen. Als je 100% van het streefbedrag hebt opgehaald dan zal de wijkregisseur contact met je opnemen ten behoeve van de uitbetaling voor jouw initiatief.
Mijn initiatief is afgerond. Wat moet ik nu doen? >>
De gemeente vraagt je om na de realisatie van je initiatief binnen 2 weken een verslag met foto(‘s) en/of video(’s) te plaatsen op de website van Seghwaert Doet. Let op dat je toestemming van de personen op de foto’s krijgt om de foto’s te plaatsen op de website van Seghwaert Doet en bijbehorende communicatiemiddelen en -kanalen. Vraag vooraf toestemming aan bezoekers, bijvoorbeeld via je uitnodiging. Het verslag en de foto’s voeg je bij je initiatief op de website van Seghwaert Doet. Het verslag en de foto’s komen dan bij jouw initiatief op de website van Seghwaert Doet te staan. Daarnaast kan Seghwaert Doet de verslagen en foto’s gebruiken op haar sociale mediakanalen of nieuwsbrieven, als het nieuws en informatie over dit platform of de initiatieven betreft.
Mocht je geld overhouden dan moet je dit terugbetalen aan de gemeente. Met de wijkregisseur kun je afspraken maken over de terugbetaling van dit bedrag. De gemeente vindt het als vanzelfsprekend belangrijk dat het ter beschikking gestelde geld wordt besteed aan het initiatief waar jouw buurtgenoten hun steun aan gaven. Bij enkele van de initiatieven zullen ze controleren of het geld is gebruikt waarvoor het was bedoeld en of het geld volledig is besteed. Vandaar dat zij jouw vragen de bonnen/ facturen, maar ook andere documenten, zoals bijvoorbeeld een vergunning, die betrekking hebben op de uitgaven voor jouw initiatief tot een jaar na de uitvoering te bewaren.
Als blijkt dat het verstrekte geld niet is gebruikt voor het doel waarvoor dit is verstrekt, of als je je niet houdt aan de geldende spelregels en afspraken van Seghwaert Doet, dan kan het verstrekte geld gedeeltelijk of zelfs in zijn geheel worden teruggevorderd.
Wat als ik niet voldoende geld ophaal voor mijn initiatief? >>
Heb je tussen de 80% en 100% opgehaald? Dan kun je met de wijkregisseur de mogelijkheid bespreken om het gespaarde bedrag te laten uitbetalen of om de inzameltijd iets te verlengen. Zo kun je langer doorsparen. Heb je tussen de 50% en 80% opgehaald. Dan zijn de volgende opties mogelijk:
- De streefdatum verplaatsen (tot uiterlijk 31 december 2020).
- De uitvoeringsdatum van je initiatief verplaatsten.
- Bekijken of er besparingen mogelijk zijn, waardoor met het tot nu toe verzamelde bedrag het initiatief alsnog door kan gaan.
Heb je minder dan 50% gespaard? Dan stopt het initiatief en stort Seghwaert Doet het saldo weer terug naar de donateurs.
Mijn initiatief is afgerond en ik heb nog geld over. Wat moet ik doen? >>
Mocht je geld overhouden dan moet je dit terugbetalen aan de gemeente. Met de wijkregisseur kun je afspraken maken over de terugbetaling van dit bedrag.
Wat als wij met ons initiatief een hoger bedrag sparen dan we hebben aangegeven? >>
Zodra 100% is gespaard, kunnen mensen niet meer aan jouw initiatief doneren. Het kan wel zijn dat buurtgenoten jou een hele stapel cheques hebben gegeven die jij nog moet activeren. Als je het bedrag dat over is goed kan gebruiken voor jouw initiatief, pas dan de begroting aan en geef aan waar je het aan gaat besteden. Let op: de wijkregisseur moet je nieuwe begroting eerst goedkeuren. Ondertussen kan er niet meer gedoneerd worden aan je initiatief op de site. Neem bij vragen zeker even contact op met de wijkregisseur van Seghwaert Doet.
Staat jouw vraag of het gezochte antwoord hier niet bij? Neem dan contact op met de helpdesk via helpdesk@seghwaertdoet.nl of 085 – 3031 490.